Tuesday, September 16, 2008

Masak Lemak Cili Padi Siput


Dah lama tak merasa lauk nih.

Apa yang kena ada untuk masak lauk nih?

Bahan - bahan yang tak di mesin
1kg siput sedut (mesti buang belakang buntut tu, baru senang sedut)
2 cawan santan cair
2 cawan santan pekat
1 helai daun kunyit (kalau nak hiris pon ok)

Bahan - bahan yang kena mesing / giling / blender
20 tangkai cili api (ikut la..kot nak pedas g tambah la
3 ulas bawang merah
Kunyit hidup (ala2 besar ibu jari)
Garam

Camana nak masak?
1. Masukkan siput tu dalam periuk (Ingat, siput je bukan sue siput!nyeh2)
2. Masukkan juwa bahan2 yang korang dah blend tu. Gaul rata2 ngan siput.
3. Agak2 dah gaul rata, korang masukkan santan cair.
4. Biar mereneh , then masuk santan pekat.
5. Dah ala2 mengelegak, masukkan daun kunyit.
6. Taraaa....dah siap pon! Hidangkan dan ngap dengan nasi.


4 comments:

Pink Marie said...

wahhh sedap nye siput nehhh mek sukeeee...

kat s.alam ada kedai jual ni mmg paling sedap kat kl. dok srott srott tak hengat ok. tetiba tinge rasa panas kepedasan haha.

Adzra a.k.a DoOrDie said...

hew hew hew.....memang besh kan mek kan kan kan...

SilverFerio said...

mai semangkuk!!!

Adzra a.k.a DoOrDie said...

sanggup ke che man makan kalau kuntum masakkkan? hahahahahha....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...