Monday, September 01, 2008

Buka Apa Ya?

Ada lebih kurang 4 jam lagi untuk berbuka puasa. Sat g Cik Kuntum nak menghayun langkah menuju ke Bazaar Ramadhan. FYI, Bazaar Ramadhan Melawati ni selalu mencuri tumpuan bukan hanya kerana makanan2 yang dijual tapi juga tokey2 kedai dan pengunjung yang mai. Kot sapa rasa nak cuci mata tengok artis meniaga atau meronda beli juadah berbuka, sila2 la yer.


Tadi Cik Kuntum tanya Mama, nak buka ape petang ni. Mama kata nak buat Nasi Cendawan. Enak juga tu. Tapi Cik Kuntum terasa nak balun Mee Kari la..Tengok gamba tu, terliur je seh..Kalau beli lom tentu besh g..Kalau buat sendiri, sure meriah isi periuk! Nyaman!

Ahah! Yang ni makanan berhantu yang ada kat Bazaar. Popia Zaiton nama diberi. Tokey dea punya nama daaa...Memang besh! Orang akan beratur panjang semata2 nak membeli popia dea. Alang2 dah beratur panjang, menguji kesabaran..baiklah beli lebih sikit. Kot tak nye nanti buang karan jek!

Ni satu g. Samosa namanyer. Ada satu jenis samosa yang jual kat kedai akak yang sorang tu, tangkap syahdu bila ngap! Ngan berintikan daging cincang, bawang, kentang dan lada itam/ kari, siap ngan sos kicap yang dicampur pes udang (rasa ala2 kuah rojak buah) membuatkan Cik Kuntum rasa nak mencari juwa gerai itu sebentar lagi.

Bila dah penat berpuasa seharian, ngan cuaca panas ni wajiblah kalau tekak dibasahkan ngan manis manisan yang sejuk. Kelaasss gitu. I just want to have cendol! Puh leeezzz...! Ada banyak g makanan2 lain yang terlintas kat pemikiran kudus Cik Kuntum ni. Tapi memandangkan ia akan menggugat iman, baiklah Cik Kuntum pendamkan sahaja. Puasa sebulan kan? Take turn la, day by day. Tak gitu kengkawan?

4 comments:

yaya|azura said...

cik kuntum, adakah samosa itu mmg dimakan sebegitu rupe? kalau iya, cikyaya terliur juwe dibuatnya.....

Adzra a.k.a DoOrDie said...

orang pose leh tgk jek...

hehehuhuuh

Si Tukang Karut said...

adzra ada resepi mee kari tu? kasi mommi leh?..

meenah said...

wawawwwwwww besnyeeeeee....seb baik dah malam, lepas berbuka...kalo tak...uishhhhh...hahahaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...