Sunday, March 15, 2009

:: Drag @ Dinner ? ::

Pernahkah anda menghadiri jamuan makan malam anjuran syarikat korang bekerja? Kira pendek cerita, Annual Dinner. I have experienced few. I bet you did too.

Jamuan yang dianjurkan pada dasarnya untuk meraikan para pekerja yang telah berpenat lelah menjayakan sesebuah organisasi. Kadang kala ianya juga salah satu cara untuk mengambil hati sebelum berita penting diumumkan iaitu "No bonus for this year". Ha ha.. Dan setiap anual dinner selalunya ada tema - Arabian Nite, Hawaian, Superhero etc.

Dalam aturcara majlis akan ada beberapa segmen. Antara yang wajib ada mestilah ucapan oleh CEO, Director atau ringkasnya boss2 besar. Dah habis speech yang panjang lebar pasal company perfomance segala, ada plak lucky draw. Kadang kala kalau organisasi tuh besar, hadiah lucky draw nih bole tahan grand la juga or else, ada hamper vitamin je. Ok la tu kan?

Kemudian, show time. Yang ni ada option. Ada yang jemput artis ternama (atau suam2 kuku), ada juga yang galakkan staff sendiri perform. Cuma yang cK tak berkenan, bila ade paperdolls. Aisehmen! Bukanlah nak menyekat rezeki mana2 manusia. Cuma, cK tak paham kenapa golongan auw2 nih seringkali dipanggil untuk memeriahkan majlis (as what they refers it to).

Dan yang lebih tak paham, kenapa so drag nih boleh tampil dengan pakaian yang berani mati. Pendek kata ala2 kain perca yang main tutup2 bahagian tertentu sahaja. Paling tidak , mesti menonjolka bahagian2 yang telah disuntik, dibedah dengan bantuan mekap yang tebal. Orang yang tengok plak, kemain bersorak. Cuba kalau orang normal tampil macam tu, mau kena kutuk berbakul. Tak sedar diri lah, macam jalang la dan macam2 lagi (mind the harsh word).

Mengapa mesti ada pertunjukan dari puak yang satu nih speshly company besar? And wat surprise me more, bila ada organisasi besar yang diterajui oleh orang2 Melayu yang beragama Islam turut menitip kupon untuk minuman keras di malam jamuan. Wah wah wah!!! Tak ke melampau?

Towards the end of those dinner, ada plak tari menari. Dek kerana mabuk, laki orang peluk bini orang...yang bujang plak main rembat je. Mula meraba2, kissing segala. Alahai...! Surprise2 those people yang selalunya ting tong tu...orang melayu kita. Bukan berniat nak mengaibkan sesiapa tapi tidakkah mereka sedar yang agama kita disaat dan ketika itu sedang dipijak2 dan dibenam ke tempat yang paling jauh? Bukan oleh orang lain, tapi diri sendiri!

I now understand why some of the people i know, refuse to come to the annual dinner. Bukan kah bersubahat itu sama saja dengan melakukan dosa yang terlihat atau didengari kita? Renung-renungkan....

This is what i found @ youtube. Sumhow, impressive la juga. layan .....

8 comments:

Anonymous said...

Annual Dinner? hhmm..nape perlu annual dinner? hari-hari lain tak dinner ke? banyak buruk dari baik kalu buat mende2 cenggini...ni kapir punya dorongan la ni...yang kita orang melayu ni dah memang bebal bengap dari dulu lagi dok ikut la idea dorang yang ahli neraka tu...yang aww..aww..tu dah satu hal..ni yang laki orang, bini orang, anak dara orang, bapak orang, mak orang rileks je mengexplorace tubuh badan masing-masing...cis...cis...cis...

hape salah kalu buat majlis kesyukuran, tahlil ker..(yang CEO melayu yang mengaku muslim laa...)

lucky draw, tukar la ngan derma untuk anak-anak yatim ker...orang-orang miskin ker...

yang jemput artis, tukar la jemput akhil hayy ker...hijjaz ker, raihan ker, haddad alwi ker...kalu bajet sangat, jemput je pak imam bagi ceramah....

dunia....dunia.....meniaga orang lebih untung dari niaga unta....

memang dunia sekarang semakin hampir dengan penghujung zaman...jangan kita sepakat untuk ke jalan yang dimurkai Allah..

Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali bagi mereka yang beriman dan sentiasa berpesan kepada kebenaran...

Unknown said...

*mode insaf*

:-)

KitKet said...

adoi.. incik ustaz jusoh patail telah bersuara..

selalunya kalau annual dinner habis aje apa2 acara grand prize (selalunya almost at the end) mak dah lesap. malas nak tunggu sampai bukak acara dance floor tu.

Dory said...

jusoh jusoh..

Unknown said...

mamaket & dory : terkedu teman nak respon kat jusoh yang berpangkat banyak itu...

Jusohbedil said...

hahaha..tau takpe..tapi dengar2 cite esok ada satu lagi pangkat sultan nak bagi...xtau la pangkat ape plak..

Mem Aluya said...

Habihhh... dah penat Akak operate tido duduk dua minggu noks. Harus ley Akak show off.

Unknown said...

jusoh : WOW!

mem : adeeh...ada pengalaman ke yang? ahahaha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...