Friday, April 17, 2009

:: Pilih Bulu ::

Pernah tak anda melihat orang terlibat dalam kemalangan?

Apakah reaksi pertama bila anda menyaksikan kemalangan?

Dapatkah anda ambil iktibar dari kejadian tersebut?


Tiga soalan mudah je yang cK tanyakan. Memang cK sendiri pernah kemalangan dan melihat kejadian berlaku. Tak kiralah masa kejadian itu benar2 terjadi atau selepas kejadian itu sendiri.

Reaksi pertama selepas kejadian?
Perjalanan kenderaan2 lain mulai perlahan. Yelah, mana taw nanti kena serpihan kaca ke apa. Tak ke naya. Sapa nak bayar kalau tayar bocor nanti.

Lagi?
Ada la pula yang mula kuarkan pen dan kertas untuk menulis nombor kenderaan yang terlibat. Ha, yang ni buat kaki2 judi. Ntah apa relevannya perbuatan ini pon cK tak tahu. Kot kalau lagi teruk eksiden tu, lagi ong kot number tu? Atau, lebih mahal kenderaan tu, possibility untuk menang loteri lebih tinggi?

Selepas itu?
Kesesakan mula dirasakan di laluan yang bertentangan arah. Ntah apa yang dorang sibukkan. Dok terjengok2 kepala, turunkan tingkap kereta nak tengok kenderaan yang kena. Walhal, bukannya deoarang boleh buat apa2 pun selain dari melihat. Sungguh tak faham!

Yang jelik?
Ada pula yang bertanya "Sapa yang accident? Melayu? Cina? India?" Hello! Would there be any different if the accident involved Malay ? Dapat pahala lebih ke kalau tolong? Ada beza ke kalau yang accident tu India? Haramkah kita menolong mereka? Ini yang cK kurang ngerti. Kenapa nak dibeza-bezakan dengan isu perkauman. We are all human beings.

Yang cedera itu pasti punya kehidupannya sendiri. Punya keluarga. So, kenapa nak tanya soalan macam tu. Tak logik betul lah! Kenapa korang tak tanya je berapa balance account dia dan siap2 buat agreement. Kalau i tolong angkat you, you must pay me RM100. Kalau bawak g spital plak, kena lebih sikit.

Sebab tu ada pepatah yang mengatakan "tangan yang memberi itu lebih baik dari yang menerima". Tak gitu kawan2? Errrr....relevan ke?

4 comments:

KitKet said...

last time i was also sceptical jugak pada onlookers ni but to think of it.. ada baiknya jugak. how if one day nobody give a damn anymore. and orang yg terkapai2 dalam accident tu susah sendiri. atleast by being kepochee tu.. they can actually lend a hand in time of needed. anyway.. thats my opinion of trying to think positive lah.. kotnyer lah.

Tun Jusoh said...

pilih bulu? hhmmm.. dalam memilih bulu ni, kita kena pastikan bulu yang betul-betul baik untuk tanaman jagung...yang baik adalah bulu kerinting ataupun afro..

Zu said...

pernah sekali tiba2 jalan yg sepatutnya lengang jadik jem mula2 ingatkan ada road block.... sekali sampai kat depan rupanya ada accident kat sebelah punya lah bengang org tgk accident tu mcm tgk movie la pulak stupidooo...

Unknown said...

mamaket : true. for me, dr korang dok tengok2 je nak buat bahan cerita baiklah tolong apa yang patut. buat touch & go nyer concept la...dan tengok blah..ni tak...dok usha lama2, siap geleng2 kepala segala...tak paham.

jusih : ni jagung mana plak nih...patut la hang kena lucut jawatan!

zu : thats my point!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...