Wednesday, February 25, 2009

:: Mengapa Perlu Begitu? ::

Semalam ketika dalam perjalanan pulang, cK terserempak dengan seorang wanita. Puas cK tenung, amati raut wajahnya. Sah! Dialah orangnya!

Namun, hati sedikit gusar apabila melihat penampilannya. Apa yang laen eh kat akak nih? Dok fikir berkali-kali barulah cK sedar. Ha!!!!Dulu akak nih pakai tudung meh? Rasa macam tak je... Maka, dalam berani-berani cuak, cK mulakan perbualan:

cK : Errmm...akak ni keje ngan Armani eh?
Akak : Pardon?

cK : Akak keje ngan Armani kan? KLCC.
Akak : Ye saya. Customer akak eh?

cK : Ha ah... beli Diamond ngan Mania dulu.
Akak : Owhh....cam lagi eh?

cK : Cam...! Akak bagi goodies. Heheh..Tapi...dulu tak pakai tudung kan?
Akak : ooo...Kat international counter memang kita tak pakai. Tapi, kalau keluar biasa akak memang bertudung.

cK : Owh.....

Perbualan terhenti. Akak tu kena move ke dalam lagi sebab ramai orang bersesak nak naik LRT. Dan bukan niat cK nak cantas perbualan kami. Kalau nak ikutkan rasa hati, mahu saja cK tanya promosi terkini. Yang cK sempat jengok hebat sungguh promo Diamond - For Men. Boleh tahan baunya.

Mungkin rakyat kita masih lagi dalam usaha memboikot produk Israel dan sekutunya maka, Armani turut merasa tempias. (Pelik gak apsal orang tak benti je pakai komputer, bukan asal2 nya dari sana gak ker?). Macam kes cK memang dah beli, takkan nak tengok je kan? Tak pun biar kering je minyak wangi tu. So, dah beli kena la spray mana patut.

That is not interest to talk about. Bayangkan, untuk mencari sesuap nasi akak tu membuka auratnya. Kurang enak bunyinya. cK bukan alim orangnya, masih banyak khilaf di sini sana. Tapi, perkara begini membuatkan cK terusik hati. Umpama agama dan urusan Dia jatuh ke nombor 2. Yang penting dapat menyara seisi keluarga. Hukum jatuh ntah ke nombor berapa. Inilah punca mengapa agama dan kaum kita (yang majoritinya beragama Islam) sering dipersenda. Senang benar berubah arahnya.

Namun, siapa cK untuk menghakimi dia. Apa yang cK nampak cuma luaran sahaja. Di balik tabir, dicelah kehidupan, itu tidak terlihat di mata saya. Bagaimana status, apakah hukuman dosa atau pahala yang bakal diterimanya, pasti Dia lebih tahu dari kita.

4 comments:

Zu said...

Mungkin dia buat kerana terpaksa tak nampak jalan lain...tp aku respek dat person...sekurang2nya dia masih ingat kewajipan...yg aku ni????ngeh...ngeh....apsal masih tak pakai2 tudung???

DoOrDie said...

alahai zu..sebab tu la i kata, bukan tugas kita nak menghakimi.

kan?

Zu said...

ha ah ....hehehheh

DoOrDie said...

;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...