Sunday, February 01, 2009

:: Disuap Lagi ::

Hari ini seharian cK menonton promo yang ditayang berulangkali. Mulanya cK rasa sejuk hati bila memikirkan betapa baiknya hati orang2 kita untuk setia membantu rakan2 di seberang sana. Kutipan dana masih lagi berlangsung hingga ke hari ini.

Pelbagai jenis sumbangan diterima tak kira dari orang perseorangan malah badan2 korporat juga dalam merealisasikan kempen murni ini. Hari ini, berlangsung satu lagi kutipan dana besar-besaran di Istana Budaya melibatkan sumbangan-sumbangan yang agak besar nilainya. Dengar kata melebihi RM50k setiap sumbangan.

Lebih menarik apabila projek ini dinaungi oleh wanita yang berkuasa dalam senario politik kita, maklum tulang belakang orang nombor 2 negara! Awalnya cK tak kisah sangat dengan program ni cuma lepas dengar ucapan yang berjela dan penuh rasa belas dan ihsan tu...cK rasa meluat.

Kenapa kuman di seberang lautan tuh kita nampak jelas sedangkan gajah depan mata ni tiada siapa yang kisah! Atau, lebih patut kalau cK katakan yang kera di hutan susah payah kita susukan tapi anak sendiri mati kebuluran!

I admit, memang cK ada juga menyumbang pada tabung berkenaan. Tapi, sampai bila kita nih beria2 nak menolong mereka? cK bukan suruh hentikan bantuan cuma, biarlah berpada2. Liputan mereka terlalu meluas.

Siapa kisah kalau Tok Piah tidur dalam kesejukan di kepekatan malam menumpang balairaya usang yang tidak lagi digunakan?

Siapa yang akan memperjuangkan nasib Atan yang menjual tin kosong gara2 ibu telah tiada dann bapa pula dalam penjara?

Apa akan jadi pada Jebon yang masih tidak mengenal huruf dan tak mampu ke sekolah gara-gara ibunya cuma seorang tukang cuci dan bapanya pula lumpuh?


Ada sesiapa yang ambil pedulikah pada nasib mereka ini? Itu belum lagi cK sebut tentang lorong2 gelap dan mungkin juga anak gadis yang hilang hala tuju selepas mengandung gara-gara dijamah bapa sendiri!

Emo? Ya, memang cK emo sekarang ni. Cerminlah diri wahai saudara-saudara ku sekalian. Tidak akan tingginya martabat kamu andai keluarga sendiri terabai tanpa ada sokongan tulus dari kamu yang tidak putus-putus membantu dan berdoa untuk kesejahteraan mereka.

5 comments:

SilverFerio said...

apa kata kita tambah tabungan kampung kita untuk membantu mereka2 yang memerlukan di sini juga...

DoOrDie said...

i guess so...sampai ada dept kerajaan yang buat potogan 10 hengget sorang sebb nak menderma kat orang seberang nun. Itu je dah berapa banyak.

Kalau plak bantuan tu dapat as in makanan ke bantuan ubatan ke, lega juga. Ini kalau beli senjata semata? How? Kita nih menggalakkan perang lagi ke? Murahnya nyawa mereka2 itu?

Dan lagi satu ade dengar2 khabar yang tukang kutip dana ni nak charge admin fee segala bagai. Nak buat apa tuh? Spare utk kempen lan 3 nanti ka? ishhh...musykil..

This entry mite not a popular one but pls...i'm sharing my thought je.

Dory said...

bkn xnak menderma kat org sane, duit tu ntah lepas ke mane ntah..mmgla kite niat nak tlg org sane, tapi baik kite derma kat org2 cni yang sangat2 memerlukan. ramai kan?

Zu said...

CK ada benarnya.....

DoOrDie said...

dory - agree!

zu - tuh la...i pk pk pon baik tlg yg ada depan mata nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...