Monday, June 29, 2009

:: Tenaga Batin ::

Korang pernah tahu tak, berapa kuat 'Qi' dalam badan korang? Qi refer to tenaga dalam setiap orang. Ye, itu bahasa cina lah.

Lepas mengisi perut kat kenduri kahwin Melaka tu, cK ngan kawan2 sempat la jalan2 pusing bandar Melaka sat. Sakit la juga kaki sebab meronda pakai heels la katanya. Dalam pada pusing2 tu, ternampak la sorang mamat cina ni dok gosok2 pemegang mangkuk tembaga.

Apekehe nyer kan? Pemegang mangkuk tu sampai berkilat la jadinya. Dalam mangkuk tu ade isi air ala2 3/4 penuh. Terdetik hati lalu bertanya "Auntie, ni apa?". Auntie tu pon explain, mangkuk tembaga tu gunanya nak tengok sekuat mana tenaga dalaman setiap individu.

Caranya ? Korang kena basahkan sikit tapak tangan, then gosok2 kat pemegang mangkuk tu. Masa mamat tu buat, cK tak nampak apa pon. Kitaorang suh Will buat. Mula2 dia gosok, tak jadi apa..then second rubs baru nampak air tu berkocak! Wahlaw! So, air tuh gegar2 macam kena getaran la jadinya.

Next, Leq plak try. Getar tak banyak, tapi bunyik dengung kuat! Hebat! Last sekali cK pon buat la..Sekali gosok, air memercik2. Auntie tu kata "Waaah!!!! U Qi banyak kuat wooo!". Apakah? Giler la memang kuat air tuh memercik ngan bunyi2 sekali. Tenaga / Aura apalah yang banyak sangat dalam badan ku ini?

helep2!

5 comments:

Armando De Luca said...

owh.. ini blh juga buat kat gelas kaca... isi air sket... biasanye kalo ngantuk dlm seminar ke apa ke memang buat nih... ilang ngantok.

DoOrDie said...

ooow...baman maksudkan..yang bunyi2 dengung bila kita gosok mulut gelastu eh?

yang ni...air tu berkocak...macam menggelegak...my case, air tu memercik2. yang mamat cina sebelom tu, dia gosok2 gak...tapi...tak jadi apa2 pon...air tu dok lagu tu je...

HambaMaya said...

aiseh... tai chi master rupanya... hehehehe... wacaaaaa!!!!!

zool irfan said...

CK ni kalau dah kawin.. mesti suami sayang giler punya lah.. hebat.
hehehehe

DoOrDie said...

tuan hamba : tai chi???? hahahahha....

abam zool : ye ke sayang? dok mengarok hengry je kejenya kang...apa kes?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...