Wednesday, September 30, 2009

:: Cerita Tentang Hidung ::

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda "Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur".

Berdasarkan pada hadis di atas, ia menunjukkan betapa hidung mainkan peranan dalam kehidupan. Siapa yang nak hidungnya dijadikan markas untuk syaitan berumahtangga. Sesungguhnya iblis dan syaitan amat gemar duduk diantara sesuatu. Maka, hidung adalah tempat strategik kerana ia terletak diantara luar badan dan dalam badan.

Selalunya bila kita mendapat berita2 yang dirahsiakan kerana faktor sensasi..kita akan kata "menghidu berita". Dari mana kita hidu? Hidunglah juga tempatnya. Sekali lagi, teori hidung itu boleh digunapakai dalam menentukan keberkesanan amalan seharian.

Andai kata berita yang diterima itu pula berita yang kurang bernasib baik kerana kemalangan atau kematian. Kita akan pakai istilah "malang tidak berbau". Bau lagi yang kita guna pakai. tak pula kita kata "Malang tidak terdengar" atau "Malang tak dilihat". Betul tak?

Lagi satu keadaan untuk menyokong betapa pentingnya kita menjaga hidung masing, adalah istilah "hidung tak mancung, pipi tersorong2". Ini membawa maksud kasar, kalau orang tak kecoh or sudi...jangan nak heboh2 gatai2 nak offer diri. Apalah malangnya jadi hidung. Semuanya serba tak kena.

Sedangkan mat salleh pun gunakan hidung untuk menunjukkan perbuatan jahat seseorang. Ambil contoh kisah Pinochio. Bila dia menipu je, hidung dia panjang. Cuba buat tangan ke, peha ke, ke apa2 yang lain la yang boleh diguna untuk kesenangan masa depan. Hiks! Hidung gak jadi mangsa...

Maka, jagalah hidung masing2 ya? Jangan biarkan ia bersawang berpanjangan. Sesekali lakukan aktiviti melombong demi kecemerlangan masa hadapan. Apakah?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...