Sunday, September 13, 2009

:: Bila Media Kita Tak Peka ::

Menjadi seorang wartawan secara amnya dapat dikaitkan dengan seorang yang berpengatahuan luas dalam segala bidang. Walaupun golongan ini terbahagi kepada beberapa jabatan tertentu, namun sebagai wartawan tak dapat tidak kita pasti membayangkan mereka seolah 'orang dalam' yang dapat menghidu sesuatu berita lebih pantas daripada umum.

Namun, membaca satu berita hiburan dari link ini telah membuatkan cK senyum sendiri. Kenapa agaknya? Mari kita tengok sedutan beberapa perenggan daripada artikel berkenaan. Kita mulakan dengan yang ini.


Bermula dengan ayat-ayat cliche yang biasa kita tatap dalam dada akhbar setiap kali Ramadhan dan Syawal menjelang tiba. Tak mengapa. Itu memang standard write up untuk mana-mana akhbar terutamanya arus perdana barangkali? Namun, yang menarik perhatian adalah perenggan ketiga yang cK highlight merah tu.

Apa yang tak kena? Kata ganti diri untuk Imran Ajmain adalah mereka? How many Imran Ajmain are we talking about here? Two? Three? Dan kata ganti itu diguna untuk kedua kali dalam perenggan yang sama! OMG! Tak perasan ke? Kalau ya pun bulan puasa, takkanlah sampai begitu sekali kesilapannya kan?

I thought that would be it lah. Rupanya ada satu lagi bahagian lain yang lebih mengundang persoalan. Cuba baca yang ni :

I'm a bit puzzled here. Firstly artikel tu kata si Imran ni dah tiga tahun beraya di perantauan. He's a Singaporean, means dia raya kat luar Singapore la kan? Might as well dia raya kat Malaysia la kot? But then, second line tu plak kata dia selalunya drive home a week before raya? Means, seminggu sebelum raya dia balik kampung dia - rumah dia - which in this case is Singapore la kan? Means, yang tiga tahun beraya kat perantauan tu bilanya?

The best part, when the article quotes he said "saya tidak pernah lagi menyambut Hari Raya di Malaysia...." Uik? Apakah?!! The man himself kata dia tak pernah sambut raya di Malaysia, and writer said he will drive home for Hari Raya just after the same writer tell us that it has been 3 years for Imran to celebrate Hari Raya abroad.

Which is which ni? Kalau kot akhbar pojok, tabloid buat perangai camni takper juga. Ini..perutusan seharian! Itu baru berita hiburan, belum berita sukan..luar negara atau politik semasa. Ish, nasiblah baca from internet je tak rasa sangat luaknya..kalau membayar duit suratkhabar tu, mau rasa nak minta refund!

2 comments:

FerioBiru said...

berhari raya di perantauan lebih kena kalau ditukar kepada berpuasa di perantauan

Unknown said...

i think so to.

Sebagai akhbar arus perdana yang dibaca ribuan orang, kenapa perkara sebegini boleh terlepas pandang.

Kena lebih berhati-hati di masa akan datang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...