Thursday, June 19, 2008

Meminta - minta Pada Yang Sudi....


"Tangan Yang Memberi Leih Baik Dari Yang Menerima". Masih relevankah ungkapan itu? Think nowadays, most of people on both side pun equally so-so jek. Hard to find someone yang truly help you because they wanted to and yes, with nothing in return. Semakin lama, kita hilang kepercayaan pada orang disekeliling kita. Pertolongan yang diberi mungkin disalah tafsir atau mungkin lebih teruk disalah guna. Friends for benefit. Pernah dengar? Kalau lu mendatangkan hasil, mungkin (mungkin ok) wa pikir2 la nak tolong lu. Tapi kalau lu nyusahkan gua, ngabiskan beras, bazir air liur je..sorry la beb! Wa tak minat la nak keep in touch ke ape. I guess thats normal kan? Memandangkan tahap sosial, ekonomi dan mentaliti zaman sekarang, begitulah adanya. Memang betul, kita disogokkan dengan gerbang layaran internet merata2. Tapi hakikatnya, perkenalan kita hanya sekadar di alam maya. Kalaupun ada yang berbual mesra, mungkin itu hanya seketika. Maka, thru the net lebih tinggi jurangnya untuk kita mohon pertolongan. Melainkan kita nih dilahirkan mempunyai PR skill yang gaban hebatnya, maka rangkaian (networking) kita tuh mungkin dapat membantu urusan seharian.

Cik Kuntum ni sebenarnya, nak sentuh isu pasal orang yang suka meminta2 nih. Minta tu lain.Meminta2 tuh dah different case ok?
Lahir kat Malaysia ni, tak dapat tidak rasanya ada banyak peluang mencarik rezeki. Ada je kat mana2 gerai burger ke (selalu sangat org Melayu cover part nih), roti canai (yang ni pon) , bengkel keta (ni Ah Beng la) or even jual VCD tuh (Ah Beng juwe!). Jadi...kenapa still ada segelintir masyarakat kita yang suke dok jalan2 kat Medan Selera hulur cup sambil tunjuk surat pelbagai leterhead nak mintak simpati. Ada juga style datang bawak sticker ke buku ilmiah ke sambil baca2 doa mintak orang hulur derma. Cik Kuntum mengaku bahawasanya Cik Kuntum ni memang berhati kuntum. Jaranglah orang2 nih kalau approach Cik Kuntum akan blah dengan tangan kosong. Cuma kalau ada Cik Leq tuh jer tegar dea menepis semua kehendak mereka2 itu. Lagi satu, kalau jenis modus operandi (pergh! Bahasa tak hengat!) yang bawak kanak2. Tersentuh beb! Bukannya Cik Kuntum shian sangat kat the parent (geram lagi adalah! Taw buat anak, takmau carik keje sara anak!) tapi sian kat anak2 tu diatas ketidak upayaan ibubapa mereka.

Difikir-fikirkan, bukanlah Cik Kuntum kesian sangat atau memang murah hati sangat nak menghulur bantuan. Cuma terdetik "mungkin hari ni hari dea, esok lusa?". Tapi taklah pulak Cik Kuntum berniat satu hari nanti akan menjalankan kegiatan yang sama. Ada masa, Cik Kuntum cuma nak meraka beredar secepat mungkin daripada penglihatan mata. Rimas ? Barangkali. Ndak2nya kalau jenis yang kita dah kata "Takper", "Takmaw lah", "Terima Kasih je lah" and still terpacak kat situ. Mau tak mau, hulur je la sekeping dua gamba agong tu. Ada yang tak tahan tuh, jenis yang siap leh ngumpat kita kalau tak hulur apa2. Ntah lah, tak taw nak kata apa. Janji Cik Kuntum ikhlas dan tak mintak deaorang bayar balik or doakan Cik Kuntum sekeluarga. Cuma Cik Kuntum harap, sumbangan itu dapat diguna sebaik2nya. Kalau bukan untuk dia, mungkin untuk orang lain yang senasib dengannya. Insyaallah!


4 comments:

Tok Ketua said...

sedih sgt tgk gambar tu.. sebak tok rasa...

Unknown said...

sabar tok....sabar...kalau tok nages...kite nanges juwe...

Mademoiselle Cynicleopetra said...

ermmm mmg sebak terasa bila ditatap buat berkali-kalinya...kami masih lagi beruntong...

Unknown said...

aiyakk.....mule la sayu je nih...adus!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...