Thursday, July 16, 2009

:: Poligami Vs Zina ::

Buka saja blog pagi nih, ada notis untuk approvo comment. Ya, cK setkan supaya comment yang lebih daripada 14 hari mesti disahkan cK dulu baru boleh dipublishkan.

Dan komen yang dibuat itu adalah berdasarkan entry terdahulu yang ada kat sini. Pasal apa? Senaman lipat pinggang yang sorang pakcik tu amalkan yang menyebabkan dia keluar statement "Sorang isteri pun tak cukup kalau amalkan senaman ni".

Maka, keluarlah satu komen dari seorang hamba Allah yang tiada profile diri (main sorok2 nampak?) yang berbunyi camni :


Dalam banyak2 komen yang ada kat entry tu, tidak ada satu pun komen yang membangkang apa yang diperkatakan oleh hamba Allah tersebut. Ternyata apa yang diberitahu untuk benar2 belaka. Namun, i wanna tell him something.

Apa punca sebenar lelaki nak kahwin lagi? Supaya dia tak berzina? Maka eloklah para isteri izinkan saja suami2 anda kahwin baru. Mungkin dia dah bosan dengan layanan yang sama setiap hari. Lagi? That's it? Itu je? Sebab tak mahu berzina je?

Secara tak langsung itu dah menunjukkan perkahwinan bagi seorang lelaki adalah semata2 berlandaskan SEX semata? Yang lain2 takde? Bukan sebab cinta, memerlukan perkongsian baru, nak jadi hero selamatkan wanita teraniyai bla bla bla...macam2 alasan lain lah kononnya. Wayang semata2 ye? Pokok utama tetap "Kalau tak bagi kahwin lagi, kitaorang berzina".

Kalau ikatan perkahwinan itu diukur berlandaskan hubungan kelamin semata, maka ramailah lelaki yang lulus. Keadilan? Nak tolak mana tu? Dapatkah meraka berlaku adil seadil-adilnya kepada isteri2 mereka dari semua segi? Bukan takat nafkah batin je, yang zahir pon juga. Anak2 lagi. SEMUA. Yang tu, sapa nak tolong jawab?

Time nak puaskan nafsu diri, masing2 pandai buka kitab rujuk segala hadis ayat Al-Quraan. Tapi nak melaksanakan yang sampingan dan berkaitan ngan ayat2 dalam hadis dan Al-Quraan tu, gagal dilaksanakan. Kalau mampu, ya silakanlah. Ini tidak. Lebih sudu dari kuah.

Cermin-cerminkan diri ya?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...