Saturday, July 25, 2009

:: Sabarlah Auntie ::

Bila bertutur dengan yang tua , harus diakui kita perlu lebih berhati-hati. Takut nanti disalah erti, di chop pula meninggi diri. That's what i learned from my past.

Akan tetapi, bila membabitkan soal kerja..cK ada sedikit kemusykilan. Sebagai orang yang lebih muda, kadang kala terasa seolah yang lebih tua sukar menerima pendapat kita. Tua dari segi umur tak bermakna kita tahu segalanya.

Ada bahagian2 tertentu dalam soal kerja yang perlu kita pelajari dan pelopor bersama. Itu namanya pengalaman. Jika hanya tua umur tapi kurang pengetahuannya, maka siap sedialah untuk belajar dari yang lebih muda. Ya. Mungkin muda dari umurnya tapi bukan dari segi pengalaman yang ada.

Terus terang, cK cuba untuk menerima setiap individu itu seadanya. Masing-masing ada kurang dan lebihnya. Namun, jika anda orang baru..sila dengar nasihat orang lama. Kemudian keluarkan pandangan untuk memperbaiki sistem yang ada. Jangan cuma pandai menyalahkan sesuatu dan bertanya kenapa, mengapa tanpa memberi jalan penyelesaian.

Konsep kerjasama? Ia memang sesuatu yang harus ada dalam setiap organisasi. Namun begitu, janganlah kita mengambil kesempatan pula. Suka buat2 lupa, buat sambil lewa perkara2 yang sepatutnya dalam bidang kuasa kita. Bila mula dibantu, kita pindahkan beban kerja pada orang lain pula. Mana adilnya? Itu bukan kerjasama. Itu menindas namanya!

Bila tak sehaluan, mulalah masam muka. Berpuak2 jadinya. Kan nanti tak seronok nak bekerja. Dah kurang produktiviti. Bahananya nanti pada diri sendiri. Sudah-sudahlah tu ya auntie2.. baik kita usahasama gembeling tenaga majukan negara. Tak elok nak muncung sini sana. Tak lawa pun, tambah kedut lagi ada.

*i am not cynical, just experienced*



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...