Tuesday, February 23, 2010

::Hijau Putih ::

Sekadar gamba hiasan. Yang penting, donut.

Cerita nya bermula dengan kiriman SMS orang puteh dari orang-orang di menara itu :

"Your total usage of RM306.98 is exceeding 80% of your credit limit. Kindly remit your payment within 24 hours to avoid service interruption."

After 24 hours, nothing happen. 

Ikut yang tertera pada bil hijau putih itu, limit cK adalah RM650 untuk akaun pasca bayar dan jalur lebar. (Fuuhh...bahasa tahap dewa dewi ni). Maka mengikut kira-kira congak yang cK buat RM306.98 itu tidaklah mencecah 80% penggunaan kredit limit namun lebih kepada 50% sahaja - tu pun tak sampai. Kesimpulan : Buat derk, jangan bayar.

Next 48 hours,  sekali lagi mesej sama cK terima diiringi kegagalan menghantar SMS kepada peminat2.

Dan sekali lagi, sebagai pengguna tegar cK buat2 terdelete je SMS tu dengan penuh perasaan. 

Maka selang beberapa hari semalam, berkumandanglah suara Adam Lambert dari henpon bukan touch screen ku itu.
"Hello. Cik Adzratul Wahidah?"
"Ya, saya"
"Saya Ba-La-Chi buat panggilan dari Telco Hijau Putih berkenaan bil cik ya. Bila nak bayar?"

Gulp. Cenggitu dia tanya? Direct to the point.Ok lah...dia takmao buang masa kot?

"I think, dalam few days lagi kot."
"Few days? Cik kena bayar hari ni. Kalau tak nanti masalah".
"Masalah apa? Memangi punya line dah kena bar. So, ada masalah apa lagi?"
"Tak boleh bayar hari ni ke? Ke, cepat sikit ke?"
"Untuk apa?"
"So that, cik boleh pakai balik line cek"
"Takper, i ok takde line, broadband for few days."
"Tapi, tak boleh lah macam tu"
"Kenapa tak? Boleh je i rasa. Camni lah...tunggu hujung bulan lah. Lebih elok kot?"
"Hujung minggu lah. Jumaat"
"No. Month end"
"Yelah2."

Oh My Gucci!

Macam ni kekdahnya customer service listed company? Memang tahap bintang kejora lah. Berapa bintang eh nak bagi?

5 comments:

Dory said...

yeke camtu? mayb dia xde kje kot? selame ni xpenah plak ade org call i suh baya..kalu overdue pon diorg block call jela..

Unknown said...

ha...tu belum kira lagi..yang dorang pakai private number...pehtu suh mesin bitaw kita brapa overdue.

semenjak dua menjak ni ah...think dah dua bulan kot...budak2 opis ni pun dah hangin. rasa macam kepoci betol.

Pink Marie said...

ada la tu pape ni. nk bengkrap ke.
undi lah si biru laut! hehe.

cuma mr bf da bertukar ke hijau sbb nk iphone.. gomen.. biasa la...

Kimi Kay MS said...

well well well... ingat aku sorang je kene dgn service provider yg poyo nih...

aku pnah la guna line dan terminate line tu sekitar tahun 2008. aku taknak guna lagi since aku rasa susah nk control benda yg aku tak nampak jadi aku terminate la line ngok ngek ni bulan 8 2008...

tau apa jadi?

sampai skarang aku masih dapat bilnya setiap bulan. walaupun amountnya masih sama tapi aku dah bayar dah amount yg dikatakan tu dlm tahun 2009. tapi dah nak masuk bulan 3 2010 aku masih dpat bil.

so kesimpulannya?

toksah la guna meka ni. ciboay je lebih.

ampunkan penggunaan bhasa ku itu...

Unknown said...

mek : biru laut yang sibuk buat territory tu? hehehe...dulu kami pakai pehtu...byk hidden charge. tu yang kami tukar ke hijau putih. tengok la..kami fikir2...

k1m1 : marah sungguh kamu...huhuuh..mereka bz melisted company. opppsss! terlebih sudah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...