Monday, April 25, 2011

:: Dia Malay ke Muslim ?::

Siapa berani jawab soalan tu sila tinggalkan komen. Tak, cK tak paksa. Siapa rasa dia nak jawab, cK baca. Kalau tak nak tak mengapa. cK ok je.

Dalam Twitter baru-baru ni, cK ditanya satu soalan "You really have problem with Muslim Gay don't you?".
Stunned. 

Bukan sebab cK sentap atau gagap. Tapi cK tak tahu macam mana dua perkataan yang macam langit dengan bumi itu boleh dijadikan satu terma. It just sound so wrong. Serba tak kena. Tak pernah cK jumpa atau baca kat mana statement : Hi, I'm Christian Gay ke Hello, I'm Hindu Pervert or Hey there, I'm Buddha Lesbian. Korang pernah?

Orang yang berfikir secara normal, tidak akan sesekali menyatukan dua elemen ini. Ianya terlalu suci untuk dicemari. Lain bezanya bila seseorang itu cuma menyatakan yang dia begini atau dia begitu "Saya gay, saya ok". Bangsa pun kadang2 dia tak announce. Kerana apa? Ia sangat sensitif untuk disentuh sebarangan apatah lagi dicabuli.

Agama itu tak mengenal bangsa. Tidak perlu jadi Melayu untuk jadi Muslim. Tidak semestinya jadi Caucasian untuk jadi penganut Christian. Agama setiap orang dalam sesuatu bangsa itu boleh berubah-ubah. Namun, bangsanya tetap sama. Walau dia menganut apa saja agama, tapi jika Cina lahirnya hingga ke matinya masih Cina. Sama juga bila lahirnya Melayu, walau di'blonde'kan rambut, di'tan'kan kulit, diseksikan pakaian....dia tetap Melayu. Agama? Mungkin Buddha? Mungkin Christian? Muslim? Mungkin juga. Tapi dengan begitu banyak kesilapan yang dilakukan Muslim kah dia? Wallahualam. Hanya Tuhan yang bisa tentukan. 

Cuma atas dasar majoriti, Melayu dia bumi Malaysia dipukul rata sebagai Muslim. Muslim sejati, muslim liberal, muslim moden dan ntah apa lagi. cK hanya tahu, Islam punya mazhab bukan jenis yang berbeza2 dalam satu negara. Itu semua mainan minda bila hidup dalam penipuan (living in denial) dan cuba membenarkan yang bathil dan menidakkan yang hak. Dan itu semua mainan siapa? Mainan manusia yang berbangsa Melayu. Bila ada saja isu sensitif yang diutarakan, cuba korang perhatikan siapa yang akan berkompang kencang? Itu tak kena, ini tak boleh, itu salah, itu hak individu dan macam-macam lagi jawapan mereka.

Back to basic. Tidak ada satu pun agama dalam dunia yang menggalakkan penganutnya membuat kemungkaran. Tidak ada seks sebelum kahwin, tiada hubungan songsang sesama jenis atau sebarang jenis tingkah laku lain yang tidak berlandaskan nilai murni. Jadi bagaimana dengan bangganya ada antara kita yang mengaku dia Muslim Gay? Jika dia menjalani kehidupan sebagai seorang yang punya agama dan mahu berubah, pasti dia tidak akan terus-terusan hanyut dalam dosa dan cuba memperbaiki dirinya. Mana mungkin dia terlalu selesa dan berlagak seperti ianya semua biasa-biasa saja.

cK tak nafikan, kita semua tak lepas dari berbuat dosa. Tapi, itu bukan alasan untuk kita untuk buat derk forever.Every saint has its past and every sinner has a future.Tepuk dada masing2, fikir baik2 sebelum nak kata apa2. Kerana mulut & jari, badan mungkin binasa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...