Monday, March 07, 2011

:: Ada Ropol2 Silau Milau Lah ::

Idea cK datang mencurah2 tapi cK malas nak menaip. Kalaulah ada satu alat yang boleh baca minda dan terus taip je semua yang cK fikirkan, memanglah syok. Tapi takde. So, kenalah ambil masa untuk menaip dan kenalah tunggu bila mood datang. Selalunya mood ngan idea ni tak berkawan baik. Dek kerana itu, post yang patut cepat jadi lambat. Tapi takper, tak luak apa pun.

Kalau nak diikutkan peredaran fesyen, dah jarang kita nampak orang terutamanya artis nak pakai baju ropol2 kain kilat-kilat yang macam team boria Pulau Pinang pakai tu. Ala..yang warna meriah, stricking ala-ala sedondon tu. Lepas tu, siap pakai lipstick yang merah menyala siap dengan eye shadow warna garang blink2 ngan eye liner tebal warna hitam pekat. Pendek kata, fesyen ala 80s and early 90s. Masa time Ziana Zain mekap tebal, kening belum rias, lipstik pink, baju sendat multi color nyanyi Madah Berhelah. Got the picture? Bagus.

cK sangka zaman tu dah lama berlalu. Rupanya tidak. Buktinya Anugerah Seri Angkasa yang baru-baru ni. Terasa macam penganjuran acara di zaman lampau. Dengan latar pentas yang tidak berapa mengagumkan, ditambah pula dengan nyanyian lagu-lagu rakyat yang dirasakan tidak perlu. Ok, jap. cK bukanlah lupa diri dan asal usul. Ya, budaya itu memang penting. Tapi, acara ni adalah satu majlis pengiktirafan untuk para penggiat seni dibelakang tabir mahupun di layar sesuatu produksi. Pelakon, pengacara, penulis skrip, penata bunyi, penyunting...banyak lagilah. Bukannya kerana satu sambutan perayaan atau promosi pelancongan yang memerlukan begitu banyak elemen kebudayaan dalam setiap persembahan.

Ambil contoh, Emmy Awards atau Oscar sekalipun ke Cannes Festival. Pernah ke korang tengok diaorang berlumba-lumba nak tayang tarian atau nyanyian suku kaum etnik negara yang mengambil bahagian? Paling kuat pun, ada persembahan nyanyian artis-artis yang tengah top. Apa orang-orang berwajib di belakang penganjuran anugerah tu tak pernah tengok ke festival filem yang besar2 tu? Tak maju lagi?



Dari segi baju, cK setuju mereka lebih banyak menutup kulit walaupun ketat dan sendat. Kalau anugerah lain, nak2 stesen televisyen swasta mau nak terkeluar segala aset depa tayang. Still, nampak sangat fake bila dorang beria2 nak tutup body. Tengok muka sorang-sorang pun nampak tak ikhlas. Siapalah yang jaga wardrobe artis2 yang naik pentas tu. So 80s! Nasib baik Anuar Zain  tak pakaibaju kotak2? macam event yang satu lagi tu. Baiklah pakai baju melayu songket ngan keris macam laksamana kot lagi bagus?

Tu tak masuk skrip. Tak kelakar. Tak professional. Tak best. Whoa! Negatif betul bunyinya kan? Kalau nak bercakap tu, semua yang atas pentas nak bercakap. Bila diam, semua senyap. Apa korang ni tak berlatih ke sebelum go live camtu? Bila nak belajar untuk cuba memberikan sedikit value pada majlis penganugerahan? Be elegant. Simple yet impressive. Less is more people. Bila nak faham?

Kalau saluran kerajaan masih lagi menunjukkan ciri-ciri yang jauh terkebelakang dan tidak seiring dengan zaman...Apa yang boleh kita simpulkan adalah negara sedang membazir. Membazirkan bakat-bakat muda yang boleh membawa perubahan besar pada stesen tv nasional. Terus terang, dah lama cK tak menonton berita di saluran nasional kerana ia kelihatan dan kedengaran membosankan. cK bagi kelonggaran untuk acara2 sukan je. Itu pun dek kerana Hasbullah Awang. Kalau Mohd Hafizal Bin Ahmad yang mengulas, memang tak buka pun stesen tu. cK pilih Arena. Please do something.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...