Wednesday, August 10, 2011

:: Nak Naik Teksi Biarlah Orang Yang Mampu ::

"Pergi kerja?"
"Ya, cik"
"Tadi naik apa?"
"Naik LRT dari Gombak. Turun Sentral, ambil teksi"

"Hari-hari?"
"Ha'ah. Hari-hari. Dulu naik bas. Tapi semenjak dua ni, waktu asyik lari. So senang naik teksi"

"Heh. Kalau nak naik teksi tu biarlah orang yang mampu"
Diam.
Kerut dahi.
Separuh ngaga.

Apa yang patut cK jawab? Nak tinggi suara, orang tua. Nak berbudi bahasa, hati ada rasa sentap tiba-tiba. Apa maksud sebenar ayat makcik pemandu teksi tu? Ok fine kalau dia ambil berat tentang perbelanjaan cK. Mungkin dia rasa cK ni budak lagi dan tak mampu nak berbelanja lebih. Lebih baik kalau cK bersesak2 dengan warga "antarabangsa" read : Bangla, Indonesian, Vietnamese kat dalam bas rapid tu.Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian agaknya.

Tapi bila difikir-fikirkan semula, siapa dia untuk berkata demikian dengan nada yang agak mengejek itu? Apa cK ni tiada kuasa pengguna? Wang yang saya bayar tidak bernilai Ringgit Malaysia? cK tak layak nak naik teksi wira 1.5 auto yang semput bila naik bukit tu? Macam tu? Hoh, emo betul!
Patutnya awal pagi makcik tu perlu murahkan senyuman dan lemparkan kata-kata yang merangsang minda. Cerita pasal cuaca pun takpa. Tanya pasal kerja boleh juga. Tapi tak perlu rasanya keluarkan kenyataan bisa tu. Perkhidmatan yang ditawarkan itu dibayar oleh pengguna berdasarkan sistem kupon. Walaupun nilainya cuma RM13, ia cukup untuk memberikan sedikit keuntungan pada pemandu teksi kerana bayaran itu telah termasuk upah pergi-balik ke KL Sentral dan konsortium cuma mengambil 10% dari jumlah bayaran. 

Bersyukurlah makcik bahawasanya masih ada orang memerlukan khidmat makcik dan sekaligus rezeki buat makcik. Jangan sampai saya black list makcik macam teksi iswara hijau HWC6979 yang bau hapak tu. Dahlah berbau, pemandu pula suka tekan brek mengejut. Semput mak! Naik dua kali, terus surrender cK. Sanggup tengok dulu teksi yang beratur tu sebelum naik. Tak daya weih. Silap haribulan ada yang muntah darah.
Jabatan yang berkenaan macam Puspakom tu, cuba luaskan lagi skop penilaian kenderaan awam ni. Jangan hanya titik beratkan keadaan fizikal luaran kenderaan semata-mata, Cuba pantau bahagian dalam kenderaan. Bukan saja enjin malah tempat duduk, sistem hawa dingin, radio dan sebagainya. Malulah dengan orang luar. Negara bukan main maju dengan bangunan tinggi melangit, tapi teksinya semua hangit. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...